Mors Dag

Det har varit en skön söndag. Vi började med en sovmorgon och sedan tillbringade vi stora delar av dagen hemma hos min syster för att fira mors dag tillsammans med vår mamma.  Min syster födde sin andra son för 15 dagar sedan så det var enklast att fira hemma hos henne. Och så fick jag chansen att tillbringa rejält med tid tillsammans med mr F.

Så jag har gungat honom i en halvtimma före lunch och efter lunch gick Charmaine och jag en rejäl promenad med honom. Tyvärr såg vi inga brandbilar när vi gick förbi brandstationen, de är lite av favoritfordon för lille mr F. Vi har haft en riktig rolig dag tillsammans.

För att avsluta en skön söndag gick Charmaine och jag till Restaurang Anton och åt en god middag.

Andra bloggar om: , ,

GroupWiseproblem

Så det är måndag. Det finns människor som säger sig gilla måndagar. De har inte mitt jobb.

Min måndag innebär att en användare hör av sig om ett problem med GroupWise. Användaren ska gå i pension om några dagar och har börjat sammanställa en folder till sin efterträdare. Så hon har börjat skriva ut den del meddelanden från sina arkiv.

Hon har sparat en massa meddelanden från GroupWise genom att dra och släppa dem i en katalog. Men nu när hon ska öppna dem får hon ett konstigt felmeddelande. Det visar sig att när man drar ett meddelande från GroupWise till filhanteraren skapas inte en kopia av meddelandet utan endast en genväg in till databasen i GroupWise, Novell TID: 10095615. Och har man raderat meddelandet från GroupWise går det inte att öppna något meddelande via genvägen.

Problemet är att symbolen på muspekaren när man drar ett meddelande från GroupWise visar att man kopierar meddelandet. Ikonen i utforskaren visar ett meddelande och har ingen identifikation av en genväg.

Min användare har ”sparat” meddelanden genom att dra dem från GroupWise till utforskaren och raderat dem sedan 2011. Gissa vem som får sitta och leta backuper på GroupWise resten av veckan?

Novell kommer på besök på onsdag. Vi får se om mitt blodtryck har gått ner tills dess.

Andra bloggar om: , , , ,

Redo för träningsvärk

Det blev en hård lördag. Jag och min farbror ordnade med familjens gravar, grävde upp stenarna och rätade upp dem, tvättade av stenarna och planterade blommor. Det blev riktigt snyggt.

Sedan blev det fortsatt arbete hemma i pappas trädgård. Gräsklippning och så grävde vi upp alla maskrosor i landet. Det var många och stora maskrosor.

Så nu är jag lite sliten i kroppen. Jag kommer garanterat att sova gott i natt. Och så får vi se som om jag har ordentligt med träningsvärk imorgon när jag vaknar.

SL fixade problemet

Det tog några dagar men sedan fixade SL problemet med mitt konto. Jag hade gjort en miss som de nu rättat till. Det är synd att det var lite dåligt med feedback under ärendets gång, jag hade varit betydligt lugnare om de kommunicerat lite med mig under felsökningen.

Men nu kan jag ladda mitt kort via nätet igen. En lättnad för mig.

Andra bloggar om: , ,

Problem med SL

Jag har ett Accesskort på SL som jag laddar då och då via deras hemsida. Det har gått bra i flera månader men nu i veckan kunde jag plötsligt inte logga in på mitt konto.

Ett tag misstänkte jag att jag blandat ihop mina lösenord så jag försökte beställa ett nytt lösenord. Det gick inte heller. Jag fick beskedet att min e-postadress inte fungerade. Så jag gav upp och skickade ett meddelande till deras kundtjänst. Dagen efter fick jag följande meddelande från dem.

Hej Jan! Tack för att du hör av dig.

Vad får du för felmeddelande när du försöker logga in?
Jag försöker att hitta ditt konto baserat på din mail adress men kan inte hitta något konto som är knutet till den mail adress som du skriver ifrån nu.

Vi gjorde en större uppdatering av hemsidan och Mitt SL tjänsten i Mars månad. Detta innebar att kunder som inte registrerat hela sitt personnummer (tio siffror) och de som inte registrerat några kort försvann ur systemet. Kan det kanske bero på något av de alternativen? I så fall kan du testa att skapa ett nytt konto.

Om inget av ovanstående kan tänkas vara orsak till att du ej kan logga in så kan du återkomma med ditt personnummer så kan vi försöka att söka på det i vår databas.

Återkom gärna med kompletterande uppgifter senast 21-05-13

Jag hoppas du känner att vi tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt.

Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via mail eller på telefon 08-600 10 00.

Så jag svarade via deras svarsformulär att jag var säker på att min e-postadress var registrerat på mitt konto för det var dit jag fick mina bekräftelser när jag laddade kortet. Jag bifogade mitt användarnamn, personnummer och senaste bokningsbekräftelsen.

Så idag testade jag att skapa ett  nytt konto. Det fungerar inte för jag får svaret att mitt personnummer redan finns kopplat till ett konto. Men jag kan fortfarande inte logga in. Så jag använda uppföljningsformuläret ännu en gång och beskrev problemet.

Jag har inte hört något från dem. Och börjar bli riktigt bekymrad. Tänk om jag jobbat i Stockholm och varit beroende av mitt kort?

Måndag och tvätt

Så var det måndag igen. Efter fyra lediga dagar känns det lite konstigt och motigt att vara tillbaka till jobbet. Då det var så härligt att bara ledig från jobbet funderar jag på om jag verkligen har ett bra jobb eller om det är dag att hitta något nytt så man får tillbaka hungern att vara på jobbet och ta sig an utvecklingen.

Det var även tvättdag idag. En jäkla massa skjortor och byxor men det går ändå bra när jag kan boka tvättstugan en hel dag. Men jag saknar möjligheten att ha en liten tvättmaskin i lägenheten och tvätta av lite då och då. För att slippa stressen att man måste hinna med veckor av smutstvätt på en dag.

Det blev även en promenad på 5,5 km under kvällen.

Andra bloggar om: ,