Besök på ICTexpo i Göteborg

En tom mässhall på Svenska Mässan i Göteborg

Det var lite ödsligt på Svenska Mässan i Göteborg inledningsvis

Livehack

Men det blev fart under demonstrationen av hur man hackar en webbplats

Jag steg upp tidigt idag för att ta mig till Göteborg och Svenska Mässan för att besöka ICTexpo 2012. Det är otäckt att åka iväg klockan sex på morgonen så jag är glad att det inte är en vanlig morgonrutin för mig. Fast det är inte trångt på vägarna så dags på dygnet.

Väl på plats fick jag inledningsvis problem med logistiken på mässan. Och jag var tydligen inte ensam om det förstod jag senare. För inledningsvis hade alla svårt att hitta toaletterna. Skyltningen saknades. Och när man väl fått direktiv var det fortfarande lite svårt att hitta dit. Man skulle hitta en dörr som ledde ut från utställningsområdet, vandra genom en stor tom sal för att hitta toaletterna. Senare på dagen dök det upp skyltar över hela mässhallen som informerade om toaletterna så arrangörerna reagerade snabbt.

Jag träffade några utställande företag som Secunia och Kerfi och drog runt för att försöka förse mig med pennor och annat roligt hos andra utställare, tyvärr hade de flesta utställare bara godis att dela ut. Och eftersom jag undviker att äta mycket socker blev inte mitt byte så stort. Jag hittade några intressanta lösningar och tjänsteleverantörer bland utställarna så vi får se vad det leder till i framtiden.

Bland de kostnadsfria seminarierna var de olika ”livehacken” utföra av Atea och FRA det som drog flest åhörare. Men vad jag kunde se var de flesta seminarierna välbesökta. Jag satt med och lyssnade på några oplanerat i väntan på att mina planerade seminarier skulle börja. Det är lite roligt att sitta och lyssna på ämnen som man inte kan så mycket om. Man märker snabbt om det är en bra talare som håller i seminariet och får en att intresserat lyssna även om man inte brinner för ämnet, lika väl som man snabbt börjar dagdrömma om talaren är dålig. Så av bara farten fick jag en del SEO-tips från MediaAnalys och en medryckande produktinformation om mobilt CRM-stöd av Infocube.
Jag hade siktat in mig på att lyssna på Radpoints seminarium om produkten Zenprise. Och jag riktigt imponerad av det jag fick se.

På det hela taget är jag nöjd med dagen även om jag tycker det är hutlöst dyrt att behöva betala 21 kronor för en kopp kaffe som smakar som ett gammalt återuppvärmt pulverkaffe.

Andra bloggar om: , , ,