Vad är Tele 2:s motiv?

Så nu har Tele 2 beslutat sig för att radera kunduppgifter för att försvåra för eftersökningar enligt Ipredlagen.
Frågan jag ställer mig direkt är om de gör det för att de verkligen är bekymrade för sina kunders integritet eller om det är ett smart marknadsföringsdrag?

Alla de företag som nu går ut i media och säger att de ska radera kunduppgifter för att motverka Ipred får direkt uppmärksamhet i media och självklart i bloggosfären. Då det idag inte finns någon lag som tvingar operatörer att samla in någon information är det ingen större risk operatören tar. Risken består nog i huvudsak för att man kan få neggativ publicetet den dag polisen behöver få ut användaruppgifter för att gripa en mördare eller fånga en pedofil. Har man då raderat alla uppgifter och inte kan hjälpa polisen kommer säkert den positiva uppmärksamheten vändas till något negativt snabbt.

Men just nu ser marknaden ut att delas i två delar, operatörer som sparar uppgifter och de som inte gör det. Men de som sparar uppgifterna har enligt de själva inga planer på att lämna ut dem utan tänker bestrida det kravet så långt de kan.

Det blir verkligen intressant den dag Ipred ska provas i en domstol. Vilka kommer stå fast vid sin tuffa attityd de har idag? Och väljer man att jaga kunder hos de leverantörer som fortfarande sparar uppgifter, och på så sätt ger användare hos övriga leverantörer en frist. Vilket säker är något Tele 2 funderade på innan de tog beslutet att sluta spara kunduppgifterna.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,