DHL gillar jag inte

Jag väntade på en viktig försändelse tidigare i veckan. Den skickades med DHL.

Försändelsen dök inte upp den förväntade dagen, vilket var lite förvånande, men eftersom den kom från andra sidan världen reagerade jag inte så jättemycket på det. Men på kvällen fick jag fatt på försändelsens spårningsnummer från avsändaren och upptäckte då att DHL hade registrerat att jag avvisat försändelsen. Det gjorde mig något upprörd då jag varken avvisat eller fått något besked om försändelsen. Självklart hade DHL:s kundtjänst hunnit stänga så jag fick lugna mig till nästa dag.

Direkt på morgonen ringde jag kundtjänst och förklarade att jag inte på något sätt hade avvisat försändelsen. Då säger människan på kundtjänst att kuriren angett att det fanns en portkod i mitt hus och därför kunde han inte ta sig in och lämna försändelsen.

Nu är det så här att det kanske finns två eller tre hus med portkod här i lilla Vadstena. Och jag bor inte i ett av dem. Vår dörr öppnas klockan sex på morgonen och är öppen fram till sena kvällen. Med andra ord fanns det inget som hindrade kuriren att ta sig in i huset. Jag påpekade det, lite lagom skarpt, för kundtjänst som då erbjöd att leverera om försändelsen nästa dag. Jag vill att de skulle köra ut den samma dag som jag ringde men det gick inte. Kuriren hade ju redan åkt.
Men jag fick byta mottagaradress till jobbet så kuriren säkert skulle komma in och mötas av någon.

Idag kom kuriren med min försändelse. Han anlände två minuter innan receptionen stängde för helgen. Tyvärr kvitterade personalen i receptionen försändelsen så jag fick inte träffa kuriren. Jag hade planerat att ställa en massa dumma frågor om hur svårt DHL:s kurirer har att öppna upplåsta dörrar.

Jag kommer garanterat att betala lite extra vid nästa försändelse bara för att få slippa DHL.