Amatörfotograf med förkärlek till äldre objektiv

Swedish Archive

Dålig planering?

Läser man i Aftonbladet om ett tåg som fick stanna i Gävle och skicka över passagerarna till bussar för att det saknades tågpersonal undrar man lite stilla hur man har planerat helgens arbete.

Det kan knappast vara en överraskning att tåget behöver personal hela vägen till slutstationen och om den första personalen går av sitt pass i Gävle är det bäst att ha ny personal på plats.

När vardagen börjar imorgon kommer en planerar ha en hel del att förklara för sin chef.

[tags]Aftonbladet,SJ,tåg,planering,buss,personal[/tags]

6 Kommentarer

  1. Idag dricker de inge öl (gammal bild) men de brukar göra

  2. Xet

    Nja, det som inte framkommer i artikeln är att personalen inte ställer upp på övertid i protest mot försämrade arbetstider – bland annat. På järnvägen är man i det närmaste beroende av att folk ställer upp på alla möjliga och omöjliga tider, och då blir det som det blir.
    Och varför i juletid? Jo, då märks det mest – och det är väl meningen med en protest?

  3. Kommentar av inläggsförfattaren

    Jan

    @Xet: Tack för den informationen. Självklart märks en övertidsprotest när trafikbelastningen är som högst.

  4. mor

    MIn son åkte med just detta tåg, nr 93.
    Förstår inte att efter så många år som sj funnits, att man inte lärt sig att storhelger “mycket folk” som ska resa hem eller bort.
    Och att dom inte lärt sig att planera personal efter restid och stopp.
    Nu gick det ju ganska bra ändå för min son, som bara skulle till stockholm. Men andra som skulle vidare. Och snålt av sj att inte bjuda på någonting att äta, varken vid tåg väntning eller i bussarna. Många var nog ganska hungriga och trötta
    / mor till resenär

  5. C

    Nu framkommer det ju faktiskt inte i artikeln varför det inte kom någon personal och bytte av (kan ju varit så att även den personalen var drabbad av en trafikstörning), men det har väl Aftonbladet inte bemödat sig med att kolla upp..

  6. Tågförarhustru

    Det är alltid de som vet minst om hur det står till med SJ som skriker högst när något händer. Många problem som kan uppstå i samband med tågtrafik kan ju faktiskt ingen råda över. Alla är så kvicka att klaga på SJ; speciellt här i södra Sverige där det finns a n d r a tågoperatörer också men händer något klagar man på SJ.