Blev hämtad efter jobbet av min mamma för att hjälpa henne att koppla in IP-telefoni från Telia.
Modemanslutningen var inga problem. Och det blev en massa kablar och utrustning över då det nya Thomsonmodemet innehåller allt hon behöver till sin internetanslutning.
När det gäller telefonin blev det problem. Vi fick ingen signal hur jag än gjorde. Så jag fick ringa till Telias support.
Där börjar det med att man pratar med en robot och talar om sitt ärende. Sedan övergår tjänsten till vanlig knapptryckning på telefonen, mobiltelefonen alltså eftersom den fasta inte fungerar.
Under processen kontrolleras det automatiskt om det finns några driftsstörningar i det område man befinner sig. Det fanns inga.
Sedan får man besked att utrustningen kontrolleras, det tar cirka en minut. Jag fick beskedet att allt fungerade som det skulle. Så jag blir placerad i kö.
Efter cirka 17 minuter fick jag prata med en norrlänning som direkt informerade mig att de hade haft driftsstörningar på tjänsten hela dagen så modemet kunde inte uppgraderas för att användas till IP-telefoni. Jag fick instruktioner att resetta modemet imorgon.
Ah, kundsupport på hög nivå.
[tags]TElia,telefoni,IP,modem,driftsstörningar[/tags]