Jag sitter ovanligt mycket i telefonen på jobbet de här dagarna. Eftersom vi har minskad bemanning på IT samtidigt som det flödar in sommarvikarier till övrig verksamhet blir jag sittande i telefonen i vår helpdesk. Idag gick nog halva arbetstiden åt att prata i telefonen. Samtidigt som jag blir stressad av att inte hinna med mina vanliga arbetsuppgifter och projekt.
Rösten håller inte så bra heller. Efter att suttit en timma i telefonen med en extern konsult på eftermiddagen började jag rossla och fick hosta varje gång jag skulle säga något. Det gick över efter ett glas vatten och två koppar kaffe.
Så när jag gick hem kändes det som min hjärna kokade och jag hade en rejäl spänningshuvudvärk. Men nu är det bara två dagar kvar till semestern.
På kvällen gick jag hem till pappa för att rensa trädgårdslandet. Det gjorde inte huvudvärken mindre. Hur fasen ser man skillnad på liten spröd lökblast och gräset som har börjat invadera landet? Jag satt på huk och ryckte strå för strå för att inte ta död på löken. Så jag har flera dagars jobb framför mig innan hela landet är rensat.
[tags]it,helpdesk,telefon,röst,huvudvärk,trädgårdsland[/tags]
Angela Liu
Heeeeeeeeeeej Janne det är Angela jag visste inte att du hade blogg
Jan
Jo Angela, jag har en blogg 😀
S
Hej, du verkar jobba på helpdesk? Vad tycker du och vad får man göra på dagarna? Måste man kunna mycket om datorer?
Jan
Jag jobbar på en IT-avdelning och helpdesk-arbete ingår i mitt jobb.
man får jobba med de problem som dyker upp i verksamheten. Ibland är man applikationsexpert och koncentrerar sig på ett speciellt system och ibland jobbar man med mer generella fel.
Det vanligaste är att lösa de problem användarna har med sina dator. Det blir ofta stressigt eftersom folk ringer när de har problem och de måste ha snabb hjälp för att komma vidare.
Man behöver kunna mycket om de program som används i verksamheten. Och det skiftar självklart beroende på var man jobbar. Men jobbar företaget i Windows och Office gäller det att kunna mycket om just det. Och att man kan lära sig nytt snabbt när det blir förändringar.
Och så får man vara beredd på att del människor blir lite elaka när de blir stressade och ringer till en helpdesk. Så lite människokännedom hjälper en hel del.
Och så behöver man bra arbetskamrater som kan hjälpa till att avlasta när det blir mycket på en gång.
Men det är ett spännande och ombytligt jobb. Ingen dag är den andra lik.